ok
2019 előző hónap október következő hónap
H K Sz Cs P Sz V
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3

A dob filozófiája (Stalker)

(#44) 2008.01.20. 16:15

Általában a komolyzenészek mélységes filozófiai gondolat-folyamokon mennek át, mire képesek lesznek elmélyülten interpretálni vagy megírni egy adott zenei művet. A dob és az ütős hangszerek éppúgy színvonalas, magas szintű gyakorlati és elméleti tudást igénylő alkotóeszközök, mint bármely más hangszer. Minden hangszerre igaz, hogy mindig van nagyon magas, művészi szint, ahová csak úgy lehet eljutni, ha az alkotó ember elméletben, lélekben is végig járja az utat. Itt most nem csak technikára gondolok. A lelki, szellemi elmélyültség összefüggésben áll azzal, ahogy az ember kezeli, műveli, megszólaltatja hangszerét, legyen szó bármilyen hangszerről. Ha az illető, durvább, keményebb lelkületű ember, akkor valószínűleg a zúzós metált fogja választani önkifejezési formaként, műfajként, és nem lesz képes árnyaltabb műfajokba jól működni. Én elismerem, hogy a zúzós metálhoz is szüksége van színvonalas technikai tudásra, mégis azt hiszem, hogy a komolyabb, lelki értelembe sokszínűbb, árnyaltabb és elmélyültebb műfajok (pl. progresszív-rock, jazz, jazz-rock, stb.) több elméleti, gyakorlati, és lelki képességet aktivizálnak az emberben. Tehát azt akarom mondani ezzel, hogy nem árt, ha a zenész finoman, művesen is képes kezelni hangszerét, és nem csak zúzni tud vele. A dobolást is lehet "komolyzenei" szinten művelni, az pedig rossz előítélet vagy tévhit, hogy csak a komolyzenészeknek van szüksége belső filozófiai utazásokra. Szerintem egy dobosnak is szüksége van ilyen utazásokra. Persze más kérdés, hogy ez inkább azzal van összefüggésben, hogy ki milyen szinten, mennyire árnyaltan és sokszínűen akarja megszólaltatni hangszerét.

(#43) 2008.01.20. 10:22

Kristóf!Ez gyönyörű volt és olybá tűnően emberséges,amilyet ebben a széthúzó országban,vagy ITT ritkán tapasztalni.Köszönjük.A topicot is.

(#42) 2008.01.20. 10:00

Köszi a linket zagyex, szerintem is jó!

(#41) 2008.01.20. 9:56

Én köszönöm az újabb értékes hozzászólást gukristof! Nem baj, ha ritkán írnak ide, már az is lényeges szempont - ahogy Te is írod, - hogy legalább elgondolkodtató jellegű ez a topic.

(#40) 2008.01.16. 17:22

Roy Haynes Trio: questin and answer, dear old stockholm

http://www.vervemusicgroup.com/artist/releases/default.aspx?pid=9884&aid=2798

nem tudom elégszer hallgatni, számomra ez már több, mint "dobolás"

(#39) 2008.01.16. 11:36

Off: Örömmel üdvözlöm ezt a topicot az értelme miatt, és ritka topic-látogató révén, megrökönyödöm néha egy-egy hozzászólón, aki kikezd másokkal. Pl. Rayyy miért nem írta le a gondolatait ahelyett hogy kérdőre vonja ezen fórum életképességét? Személy szerint nem is értem hogy miért fulladt volna be. Ha 3 havonta írnak ide vmit (lásd az én hozzászólásomat), akkor is van értelme. A fórumoknak pont az időtlen jellege az egyik lényege, vagy rosszul tudom?

On: Az eddigi hozzászólásokat végigolvasva az tűnt fel, hogy az ütőhangszereken való játszás, és a dallamok valamelyest külön lettek kezelve, pedig van összeköttetés, lásd: marimba, vibrafon, stb.
Ennek ellenére én "csak" dobolok, mégis ki tudom fejezni hangulataimat, érzéseimet a hangszeremen. Az tény hogy a dallam erre talán gazdagabb eszköztár, de azt figyeltem meg - persze vannak kivételek - hogy a dallamhangszereken játszó kollégák a dobosokkal ellentétben a ritmusokban nincsenek túlzottan otthon. Mindenesetre mellérendelt viszonyban gondolkodom a többi hangszer és zenész kapcsán, annak ellenére, hogy a dobos szerepe nagyrészt a kiszolgálás, a kísérés. Sokszor pont az indít be, ahogy hallom; miként változik pl. a velem együtt játszó gitáros játéka, hangulata az én játékomnak köszönhetően. Nagyszerű érzés, amikor a te gondolataiddal, és hangszereddel befolyásolni tudod az egész zenekar által játszott zenét.
Valaki írta, hogy "nem én választottam a hangszert, hanem ő választott engem". Nos ez valamelyest az én esetemben is így történt. Kölökkoromban 2 évet hegedűltem, de a rossz tanárnak köszönhetően megutáltam a hangszert, meg úgy egyáltalán a zenélni tanulást. Évek múltak el csendben, és egyszer csak elkezdtem érezni, hogy dobolnom kell. Nem tudom megmagyarázni a folyamatot kiváltó okokat, de egyre inkább el kezdtek érdekelni a ritmusok; mindennapjaim részévé váltak. Szinte folyamatosan hallom belülről a dobokat, cintányérokat, effekteket. És ezek mindig aktuális hangulatomnak megfelelőek. Ha energiával teli ébredek, és rohanok valahova, akkor feszesebb, egyszerűbb, talán gyorsabb ritmusok zakatolnak, míg lustálkodás, leeresztés közben inkább a seprű, a "feltisztítás", a "koszolás", a bonyolultabb ritmusok uralják a fejemet.

Egyelőre első végiggondolásra ennyit tudtam hozzászólni. Elgondolkodtató a téma, és épp ezért is örülök hogy rátaláltam, mert biztosan gondolkodni fogok még ezen magamban, ezért köszönet is! Végül még annyit, hogy szerintem (az ősemberek ritmusfeltalálásának példájának mentén), minden embernek - akinek van egy kis hallása - van köze a ritmushoz, pont az olyan dolgok miatt, mint a - már előttem taglalt - mindennapi élet ritmikája. Az ütőhangszerek családja a leggazdagabb, ezt merem állítani, a rajta játszó emberek pedig oly sokfélék, hogy felesleges egymás stílusát, tudását, gondolkodásmódját ilyen jó fórumokon lehúzni. Akik ezt teszik, pont nem a dobolással foglalkoznak!

Világbéke!

(#38) 2007.11.07. 22:03

A témával kapcsolatos gondolataimat leírtam, és velem együtt még néhányan megtették ezt. De hol vannak a többiek? Akik hagyták befulladni a topicot? Ha jönnek újabb gondolatok, én vinném tovább a topicot, de nem nagyon jönnek azok az új gondolatok. Hol vannak hát?

(#37) 2007.11.07. 21:59

Válasz törölt felhasználó hozzászólására

előzmény elrejtése/mutatása

Kifejtenéd? Esküszöm nem értem, hogy kapcsolódik a tárgyhoz... netán a szinti a legkifejezőbb hangszer?

törölt felhasználó

(#36) 2007.11.07. 21:45

Szerintem a Szintetizátor a legmegfelelőbb ilyen célokra, persze csak a stúdiószintik, nem a lakodalmas gagyi UDUok

(#35) 2007.11.07. 21:26

Válasz Stalker hozzászólására

előzmény elrejtése/mutatása

MAGAM IS HÍVŐ EMBER VAGYOK, DE
HISZEM, HOGYA RAYyBŐL(is)LEHET VILÁG+VÁLTÓ !
LEGROSSZABB ESETBEN = REPÜLŐTÉREN SÍNVÁLTÓ ☺

(#34) 2007.11.07. 20:14

Válasz Stalker hozzászólására

előzmény elrejtése/mutatása

Na, ember! Ennyit a gondolkozódásról? Ha már megszülsz egy topikot, akkor legyen értelme! Jól indul, de befullad? Vagy netán csak arra volt jó, hogy balanszírozd az egyedülléted okozta stresszt és kiszoltál a világba egy szekrény mélyéről?... kéremszépen...

(#33) 2007.11.05. 13:30

Ismételten köszi a linkeket!

Egy pici Off:
Azért fontosnak tartom leírni, mielőtt bárki is félreértene, hogy eredeti hívő vagyok CD-k, DVD-k terén, így nem azért kértem a linkeket, hogy letöltsem magamnak, és kiírjam audió CD-ként. Eredetiben azt veszek meg, amit szeretek, azonban hasznosnak tartom a letöltést egy meghallgatás erejéig, hogy el tudjam dönteni, tetszik-e a hallott/látott dolog, vagy sem. Ha nem tetszik, akkor törlöm, ha tetszik, megveszem. S akkor térjünk vissza a topic témájához.
On

(#32) 2007.11.05. 9:08
(#31) 2007.11.05. 9:07

Fenn vannak a drummerworldön...
Egyébként Hal BLAINE csak elütöttem az előbb...

(#30) 2007.11.05. 8:37

Köszi a javaslatot! Sajnos egyiküket sem hallottam még, s egyiküket sem találtam meg torrent oldalakon.

(#29) 2007.11.05. 8:01

Válasz -Levi- hozzászólására

előzmény elrejtése/mutatása

Nekem még Pete Lockett Network of Sparks albuma jutott eszembe...
Meg van egy Hal Baine nevezetű fazon (nem sokat tudok róla) neki van egy Psychedelic Percussion albuma a 60as évek végéről... tömény LSD....

(#28) 2007.11.04. 14:21

Megtaláltam az imént javasolt albumot FLAC-ban:

http://www.mininova.org/search/?search=john+abercrombie+timeless

(#27) 2007.11.04. 14:03

Én is ajánlanék egy számot:
John Abercrombie Timeless című lemezéről a Timeless című számot hallgasátok meg, ha tehetitek. Jack De Johnette dobol benne, és ha jól tudom billentyű, gitár és dob felállásban játszák basszusgitár és bőgő nélkül ezt a számot, ami nagyon elmélyült és dob szempontjából is igencsak kifejező. A muzsika összhatástát nézve időtlen lebegést fogunk hallani, ahogy ezt a cím is mutatja.

Sajnos nem találtam meg Curt Cress Avanti lemezét sem FLAC-ban, sem mp3-ban. Tudna valaki egy torrent-linket javasolni, ahonnan legalább egy meghallgatás erejéig le lehet tölteni?

(#26) 2007.11.04. 13:42

Nathan! Köszi a linket, tetszett dobszóló! Az Amadinda valóban jó példa, ajánlom is mindenkinek Steve Reich: Music for 18 musicians Live in Budapest lemezét, amelyet az Amadinda ad elő.

(#25) 2007.11.04. 13:22

Maffay! Valóban bizarr a mesterműved, de jó!

Rayyy! Köszi a javaslatot, felmegyek a mininova-ra, s ha fent van Curt Cress Avanti című lemeze FLAC-ban, akkor letöltöm. Az ősemberes példa jó volt! S vizsgáljuk csak meg a mostanság is működő törzsi kultúrákat/népeket, s figyeljük meg, "milyen hangszeren játszanak". Mammutbélből készült Fender Stratocasteren vagy "ütős hangszereken"?